woensdag 29 mei 2013

Groen Gras


Groen gras.

Wat een heerlijk weer! Ik kan er geen genoeg van krijgen. Zo warm en zonnig. Wat een verademing! Je regenjasje thuis laten, wat een luxe. Extra bidonnetje mee met koel water en eindeloos doorfietsen.

Toeren door het polderlandschap. Genieten van elke teug warme lucht. Overal schiet het groen uit de grond, en dan weet je het wel. Lang groen gras werkt als een rode lap op een stier voor de mannen van de groenvoorziening. Zij komen uit hun loodsen op ronkende grasmaaimachines. De mannen van het korte gras maaien dat het een lieve lust is. Tijdens een ritje van 2 uurtjes kom ik 6 gemotoriseerde maaimannen tegen. Grasmaaien is een ding, maar het stof, zand, steentjes, takjes en alles wat zich heeft opgehoopt in het lange gras van de bermen, vliegt je om de oren als je langs een maaimachine fietst.

Kuch.

Ik ben allergisch voor gras. Niet op de luchtwegen, maar op de huid. Ik voel het prikkelen en jeuken. Niet aanzitten en zeker niet wrijven. Het waait er vanzelf wel af.

Maar toch, ik geniet volop! Een beetje gras krijgt me niet uit mijn humeur vandaag. Ik onderdruk de neiging om te gaan zingen. “We zijn hier wel serieus aan het fietsen jongen!” Spreek ik mezelf vermanend toe. Blaten en loeien naar de beesten in de weide kan nog net.

Ik rij nu voor de wind over de polderdijk, omzoomd door warme lucht. Ik voel me opperbest. Morgen zal het wel weer regenen.

 

Rork Steijn

Geen opmerkingen:

Een reactie posten